Knowledge management in radiation protection: The Goiânia accident - Learning in the face of tragedy
DOI:
https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2B.537Palavras-chave:
Knowledge Management, Lessons Learned in Radioprotection, Accident of GoiâniaResumo
A radiological accident usually ends up bringing damage to society. The accident in Goiânia, which turns 30 years in 2017, could not be different. However, the polysemy of the term accident, which usually refers to malfeasance, can also lead to discussion of social issues, thus generating knowledge. In this context, the objective of this work was to present some contributions to the learning in the radioprotection area from this accident. In this case, a thematic workshop was held, together with the students of the Specialization Course in Radiological Protection and Security of Radioactive Sources, offered jointly by the Institute of Radioprotection and Dosimetry (IRD) and the International Atomic Energy Agency (IAEA), focusing on the performance of the IRD during the accident. To do this, some professors of the course made a statement about what was the greatest legacy of the accident for the radioprotection area. From the analysis of the speeches, the workshop was held to discuss the relevance of the accident, focusing on the survey of the scientific advances and lessons learned. Thus, it was sought to evidence the radiological accident as a learning tool in the field of nuclear science, opening space for discussions of a wider knowledge on ionizing radiation. In this way, it is not possible to deny the technological advance or to negate the learning originated from this tragedy in Brazilian soil, understanding that the investigations related to historical aspects of science end up leading to new implications in the teaching of sciences.
Downloads
Referências
FALEIROS, A. Uma História para Relembrar e Prevenir. Revista Césio 25 anos. 2012.
OKUNO, E. Efeitos biológicos das radiações ionizantes. Acidente radiológico de Goiânia. Estu-dos Avançados, 27 (77), 2013.
DRUCKER, PETER F. A Nova Sociedade. Rio de Janeiro, Editora Exame, 2001.
SOUZA, E. D.; DIAS, E. J. W.; NASSIF, M. E. A gestão da informação e do conhecimento na ciência da informação: perspectivas teóricas e práticas organizacionais. Inf. & Soc.:Est., João Pes-soa, v.21, n.1, p. 55-70, jan./abr. 2011.
BITTENCOURT, M.; R. de B. CIANCONI. Produção e Compartilhamento do Conhecimento Nuclear: Um estudo de caso no Instituto de Engenharia Nuclear da Comissão de Nacional de Ener-gia Nuclear (IEN/CNEN). Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 2, Número Especial, p. 175-187, 2012.
SANTOS, C. R. O Gestor Educacional de uma Escola em Mudanças. 1 ed.- São Paulo: Pio-neira, 2002.
CNEN - Comissão Nacional de Energia Nuclear. Available at:<http://www.cnen.gov.br>. Last Accessed: 12 de abr. 2017.
IRD – Instituto de Radioproteção e Dosimetria. Available at:< http://www.ird.gov.br >. Last Accessed: 07 de mai. 2017.
IAEA. INTERNATIONAL ATOMIC ENERGY AGENCY. Relatório anual. Viena, 2013.
IAEA. INTERNATIONAL ATOMIC ENERGY AGENCY. The radiological accident in Goiania. Viena, 1988.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. - São Paulo : Atlas, 2009.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Categorias
Licença
Direitos autorais (c) 2021 Brazilian Journal of Radiation Sciences

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na revista Brazilian Journal of Radiation Sciences, editada pela Sociedade Brasileira de Proteção Radiológica, o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo à Sociedade Brasileira de Proteção Radiológica, que está autorizada a publicá-lo em meio impresso, digital, ou outro existente, sem retribuição financeira para os autores.
Licença
Os artigos do BJRS são licenciados sob uma Creative Commons Atribuição 4.0 Licença Internacional, que permite o uso, compartilhamento, adaptação, distribuição e reprodução em qualquer meio ou formato, desde que você dê o devido crédito ao (s) autor (es) original (is) e à fonte, forneça um link para a licença Creative Commons, e indique se mudanças foram feitas. As imagens ou outro material de terceiros neste artigo estão incluídos na licença Creative Commons do artigo, a menos que indicado de outra forma em uma linha de crédito para o material. Se o material não estiver incluído no licença Creative Commons do artigo e seu uso pretendido não é permitido por regulamentação legal ou excede o uso permitido, você precisará obter permissão diretamente do detentor dos direitos autorais. Para visualizar uma cópia desta licença, visite http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/