Assessment of public perception of radioactivity in Brazil
Palabras clave:
radiation, public opinion, nuclear physics, nuclear energy, statisticsResumen
Nuclear energy divides public opinion with its “good” and “bad” applications. Almost immediately after the discovery of radiation, radioactive elements purified by the Curies were used in health treatments, but with the nuclear bombs of Hiroshima and Nagasaki, the subject was marked by bad public opinion, being related to death and destruction. Nowadays, nuclear physics is used in many important fields, such nuclear medicine for the diagnosis and treatment of various types of diseases, but the prejudice and lack of knowledge of the general public has not yet improved its “fame”. This work proposes to change a little of this paradigm. Through a questionnaire, the public perception of radioactivity was evaluated. The most important result obtained is that the public is interested in learning about radiation and nuclear energy and is willing to change their negative views.
Descargas
Referencias
OKUNO, E. Radiação: efeitos, riscos e benefícios, 1a ed.São Paulo: Oficina de textos, 2018.
JENKINS, E. W. Public understanding of science and science education for action. Journal of Curriculum Studies, v.26, p.601-611, 1994.
BARRAGÁN, P., MORTIMER, E. F. and LEAL, A. A. Avaliação preliminar sobre o conceito de Radiação e suas tecnologias: ideias informais de estudantes do ensino médio., In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009, Florianópolis-SC. Annals of Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências.
LOBO, B. M. Proposta de uma metodologia para divulgação da tecnologia Nuclear, Mestrado em Tecnologia Nuclear: Mestrado em Tecnologia Nuclear. Universidade de São Paulo, 2017.
FALEIROS, F., KÄPPLER, C., PONTES, F., SILVA, S., GOES, F. and CUCIK, C. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia. Texto Contexto Enferm, v.25(4): e3880014, 2016.
CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução do Conselho Nacional de Saúde 510/2016., https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html 2016.
GUIMARÃES, A. M. Estatística: Teste Exato de Fisher e Teste de Qui-Quadrado usando R, 2019. Available at: <https://medium.com/omixdata/estat%C3%ADstica-teste-exato-de-fisher-e-teste-de-qui-quadrado-usando-r-4ee496da37fc>. Last acessed: 24/03, 2022.
JAMOVI. The jamovi project (Version 2.2), 2021. Available at: <https://www.jamovi.org>. Last acessed: 05/05, 2021.
BROWN, J. Afinal, é perigoso esquentar comida no micro-ondas?, 2020. Available at: <https://www.bbc.com/portuguese/internacional-53494257#:~:text=diferentemente%20dos%20aparelhos%20de%20raios,qu%c3%admicas%20para%20danificar%20o%20dna>. Last acessed: 20/03, 2022.
NUCLEAR ENERGY AGENCY ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Nuclear education and training. Cause for concern? A summary report., 2000. Available at: < https://www.oecd-nea.org/upload/docs/application/pdf/2019-12/nea2428-education.pdf>. Last acessed: 2022.
PERINI, E. A. Desenvolvimento de instalação para processamento de radioisótopos de utilização médica, Tese (Doutorado): Tese (Doutorado). Instituto de Pesquisas Energéticas e Nucleares, 2020.
MORROW, C. The Role of Scientist-Educator Partnerships in Improving Science Education, In: Proceedings of the Australian-American Fulbright Symposium, https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2002seip.conf....3M/abstract, 2002, Hamilton Island, Australia. Annals of Proceedings of the Australian-American Fulbright Symposium, https://ui.adsabs.harvard.edu/abs/2002seip.conf....3M/abstract.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Brazilian Journal of Radiation Sciences (BJRS)

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Licencia: los artículos de BJRS tienen una licencia internacional Creative Commons Attribution 4.0, que permite el uso, el intercambio, la adaptación, la distribución y la reproducción en cualquier medio o formato, siempre que se otorgue el crédito correspondiente al autor o autores originales y a la fuente, proporcione un enlace a la licencia Creative Commons e indique si se realizaron cambios. Las imágenes u otros materiales de terceros en el artículo están incluidos en la licencia Creative Commons del artículo, a menos que se indique lo contrario en una línea de crédito al material. Si el material no está incluido en la licencia Creative Commons del artículo y su uso previsto no está permitido por la regulación legal o excede el uso permitido, el autor deberá obtener el permiso directamente del titular de los derechos de autor. Para ver una copia de esta licencia, visite http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/