PULLER®: ferramenta educativa para auxílio ao aprendizado sobre proteção radiológica
DOI:
https://doi.org/10.15392/bjrs.v6i2A.518Keywords:
Aplicativo, Educação, Proteção RadiológicaAbstract
RESUMO
O uso de smartphones em âmbito educacional, embora restrito, seu potencial é evidente no tocante a interação e mobilidade. Este estudo apresenta o desenvolvimento do aplicativo PULLER® para dispositivos móveis no contexto da educação em proteção radiológica. É um estudo de natureza quantitativa do tipo semiexperimental não randomizado, equivalente, do tipo anterior e posterior e também é uma produção tecnológica fundamentada na metodologia Design Instrucional Contextualizado, cuja a linguagem adotada é Html5, css3, JavaScript e PHP, permitindo aos estudantes autonomia do saber, de acordo com seu ritmo, tornando-os críticos e reflexivos perante as informações, transformando-as em conhecimento. A avaliação do aplicativo foi positiva, 70% dos 300 participantes atingiram a média alvo de 08 pontos. Os resultados apontaram que o uso da calculadora radiológica e as informações sobre dosimetria contribuíram com o aprendizado sem pressão de tempo ou lugar, houve diferença das médias ponderadas entre o pré e pós-teste dos alunos com o aplicativo, o que contribuiu para a melhoria do processo assistencial e educativo mediada pelo uso do aplicativo PULLER®.
ABSTRACT
The use of smartphones in education, although restricted, its potential is evident in terms of interaction and mobility. This study presents the development of the PULLER® mobile application in the context of radiation protection education. It is a quantitative study of the non-randomized, semioxic experimental type, equivalent, of the anterior and posterior type, and is also a technological production based on the Methodology Contextualized Instructional Design, whose adopted language is Html5, css3, JavaScript and PHP, allowing students autonomy know, according to their rhythm, making them critical and reflective to the information, transforming them into knowledge. The evaluation of the application was positive, 70% of the 300 participants reached the target average of 08 points. The results showed that the use of the radiological calculator and the information on dosimetry contributed to the learning without pressure of time or place, there was a difference of the weighted averages between the pre and post test of the students with the application, which contributed to the improvement of the welfare process mediated through the use of the PULLER® application.
Downloads
References
UNESCO. Policy Guidelines for Mobile Learning. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf. Aceso em: 10 jul. 2017.
TAROUCO, L. M. R. et al. Objetos de Aprendizagem para M-Learning. 2004. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/CESTA/objetosdeaprendizagem_sucesu.pdf. Acesso em: 10 jul. 2017.
TRAXLER, J. Defining, discussing and evaluating mobile learning: The moving finger writes and having writ. IN: The International Review of Research in Open and Distance Learning. 2007. Disponível em: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346. Acesso em: 10 jul. 2017. DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v8i2.346
VALENTIM, H. Para uma Compreensão do Mobile Learning: Reflexão sobre a utilidade das tecnologias móveis na aprendizagem informal e para a construção de ambientes pessoais de aprendizagem. Lisboa. Dissertação de Mestrado. 2009. Disponível em: http://www.hugovalentim.com/sites/default/.../Hugo_Valentim_MLearning.pdf. Acesso em: 10 jul. 2017.
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Brazilian Journal of Radiation Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Licensing: The BJRS articles are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License, which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made. The images or other third party material in this article are included in the article’s Creative Commons license, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the article’s Creative Commons license and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder. To view a copy of this license, visit http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/